Pierwszy e-leasing w Polsce? Nie taki pierwszy.
E-leasing czy leasing on-line to zapewne przyszłość branży leasingowej, pozostaje zatem pytanie zatem czy znajdziemy już e-leasing w Polsce? On-line przedsiębiorcy mogą załatwić już niemal wszystko, trudno zatem, aby ta dziedzina pozostała wyjątkiem, na razie raczkującym.
Tu pojawia się firma Cofidis, a właściwie Carsmile ze swoim leasingiem „prawie” 100% on-line, a tytuł tego artykułu nawiązuje do pewnej wypowiedzi, nad której ścisłością można się zastanowić.
Jedno zdanie za dużo czy jedno słowo za mało?
W prasie możemy znaleźć oto taki cytat wypowiedzi Łukasza Domańskiego, współtwórcy i prezesa Carsmile, który przy wsparciu Cofidis wprowadza nowy produkt na rynek:
Stworzyliśmy mechanizm umożliwiający uzyskanie finansowania na samochód całkowicie online, bez wychodzenia z domu i bez dostarczania papierowych dokumentów. Pierwszy e-leasing.
wgospodarce.pl, money.pl
W mojej opinii, o ile pierwsza część tej wypowiedzi zapewne jest w pełni zgodna z rzeczywistością, to drugie zdanie mija się z nią na ten moment zdecydowanie. Albo coś jest w tym momencie pierwszym e-leasingiem albo nie. A ten produkt takim leasingiem nie jest.
I w zasadzie tylko pozostaje rozważać czy w wypowiedzi padło jedno zdanie za dużo tzn. „pierwszy e -leasing” czy jedno za mało, czyli „samochodów”. Być może ktoś uznał, że „pierwszy e-leasing pojazdów samochodowych” brzmi niezbyt chwytliwie, ma za mało mocy. Z twardego faktu zrobiło się prężenie muskułów,
Jak działa leasing oferowany przez Carsmile i Cofidis?
Cała procedura odbywa się niemalże wyłącznie on-line.
- Wniosek o e-leasing składa się internetowo.
- Następuje weryfikacja wniosku, weryfikowana jest tożsamość użytkownika, analizowane dane finansowe z wniosku oraz następuje sprawdzenie bazy dłużników. To wszystko dzieje się automatycznie, dzięki specjalnemu algorytmowi.
- Wydawana jest decyzja kredytowa. W przypadku pozytywnej decyzji w panelu klienta udostępniana jest umowa leasingowa
- Podpisanie umowy na papierze. Ta jest dostarczana przez kuriera.
Dlaczego to nie jest 100% e-leasing?
O ofercie w 100% internetowej moglibyśmy mówić, gdyby całość procedury nie wymagała papierowych dokumentów. Fakt, że tak się nie dzieje nie jest winą firmy, a obowiązujących przepisów prawa. Jak można przeczytać, firma zapewnia, że technologia jest tak opracowana, że nie ma przeszkód natury technicznej, aby umowę leasingu można było podpisać SMS-em.
Wymóg podpisywania umów leasingowych na papierze pozbawia ten produkt statusu „100% on-line”. Niestety posiadanie technologii, a możliwość jej praktycznego, zastosowania to dwie różne rzeczy.
Może ktoś powinien wdrożyć wirtualnego kuriera, aby wszystko w procedurze było „e-”. Wszak Polacy są znani z kreatywności w omijaniu przeszkód. A polski e-kurier mógłby być równie świetnym produktem, co polski e-leasing samochodów.
Pierwsze miejsce na pudle e-leasingów jest zajęte – od dawna.
Drugą część przekazu, tę o pierwszym e-leasingu, porównałbym do sytuacji, gdy sportowiec wpadając na metę nie zauważa, że zwycięzca biegu zdążył już wziąć prysznic po wyścigu.
Jeśli mowa o pierwszej firmie, która wprowadziła na nasz rynek e-lesing to miano to przypada właścicielowi poniższej statuetki (i kilku innych).
W ubiegłym, 2018 roku, po raz pierwszy w 9 letniej historii najbardziej prestiżowej nagrody w sektorze bankowym – Złotego Bankiera, statuetkę w kategorii Innowacja otrzymał FinTech, a nie bank. A mowa tu o LaseLink. To właśnie LeaseLink można wskazywać jako pierwszego e-leasingodawcę w Polsce. LeaseLink nie oferuje jednak leasingu pojazdów – w tej kategorii Cofidis i Carsmile jako pierwsi wprowadzają w Polsce finansowanie w postaci e-leasingu.
Ofertę LeaseLink można nazwać również pierwszą w 100% on-line, dzięki pewnemu zabiegowi. Otóż przy finansowaniu zakupów z płatnościami rozbitymi maksymalnie na 24 miesiące klientom oferowana jest pożyczka leasingowa, która nie wymaga papierowej umowy. Gdy w grę wchodzi umowa na więcej niż 24 mies. pojawia się umowa leasingu – a ta jak w przypadku Carsmile jest papierowa.
LeaseLink leasing na masową skalę.
Polityka finansowania, jaką przyjął LeaseLink sprawia, że pomimo ewidentnego skojarzenia z leasingiem mamy już w zasadzie do czynienia z formą płatności. Jak podaje firma, z jej finansowania można skorzystać już w 1085 sklepach internetowych i 860 stacjonarnych. Jeśli popatrzymy na fakt, że sprzedaż w tej formule oferują np. MediaMarkt, InterCars czy sklepy na Allegro (oraz wielu innych znaczących sprzedawców sprzętu), nie dziwi fakt takiej popularności rozwiązań leasingowych od LeaseLink.
Carsmile w naturalny sposób wprowadza w swoim przedsięwzięciu leasing samochodów. Być może w przyszłości pomysł okaże się równie trafiony i chętnie przyjmowany co dzieło wspierane przez mLeasing. A wtedy firma może uczynić źródłem dochodu udostępnienie technologi.
Osobiście byłbym wstrzemięźliwy w takich zestawieniach. Jednak wzięcie w leasing samochodu a telefonu, kosiarki czy innego przedmiotu powszechnego użytku, to dwie różne bajki. Inna skala sprzedaży i przede wszystkim inne kwoty. Dodatkowo dochodzi element, na który zawsze należy zwracać uwagę – kto pożycza pieniądze. O tym jak ważny jest rozsądny wybór leasingodawcy pisaliśmy niejednokrotnie. Cofidis wciąż w tej kwestii pozostaje dla nas niewiadomą.
LeaseLink kontra Carsmile i Cofidis
Chociaż takie zestawienie wydaje się wymarzonym zakończeniem artykułu, nie jest możliwe do przeprowadzenia. Obie firmy działają w innych segmentach rynku. Carsmile z Cofidis finansują samochody, LeaseLink wszystko pozostałe (co nie podlega rejestracji). Jednak kilka twardych danych możemy zamknąć w takiej oto tabeli:
Porównanie oferty Carsmile i LeaseLink
Carsmile | LeaseLink | |
---|---|---|
rodzaj produktu | leasing | pożyczka leasingowa / leasing |
100% on-line | Nie | Tak / Nie |
leasing pojazdów rejestrowanych (samochody) | Tak | Nie |
leasing sprzętu, oprogramowania | Nie | Tak |
kwoty | – | 500 – 50 tys. zł |
okres finansowania | 12 – 60 mies | 3 – 24 mies. / 24 – 48 mies. |