Raport z Bankowego Rejestru? Jak pobrać szybko i bez opłat
Ten, kto musiał pobrać kiedykolwiek Raport z Bankowego Rejestru (BR) wie, że odbywało się to w archaiczny sposób. Tak, jakby Związek Banków Polskich (ZBP) w tym względzie utknął w ubiegłym wieku. Teraz zaczyna się to zmieniać.
ZBP pokazał całkiem nową odsłonę systemu do pobierania raportu z BR. Ba, pokazał jakikolwiek system, wcześniej tego nie można było nazwać systemem. Po raz pierwszy pojawiła się możliwość pobrania raportu z Bankowego Rejestru całkowicie on-line.
Jak pobrać raport z Bankowego Rejestru?
Na początek podstawowe informacje:
Gdzie pobrać raport?
- Portal BOK ZBP,
- Biuro Obsługi Klienta ZBP, ul. Postępu 17 A, 02-676 Warszawa
W jakiej formie pobrać raport?
- Tradycyjnej – dla osób nie posiadających Profil Zaufany.
- W pełni on-line – dla tych którzy posiadają Profilu Zaufanego.
Co będzie potrzebne do pobrania raporu?
- Adres e-mail,
- Dokument tożsamości np. dowód, paszport itp.,
- Drukarka.
Ile to kosztuje?
Bezpłatnie – raz na pół roku, potem:
- 10 zł elektronicznie lub w BOK-u
- 18 zł listem tradycyjnym
ale zanim do tego przejdziemy odpowiedzmy sobie
po co Ci w ogóle raport z BR?
Są oto takie sytuacje, w których na drodze do uzyskaniu kredytu stają Ci wpisy w rejestrze dłużników. O ile wpływ BIG-ów czy BIK na zdolność kredytową jest powszechnie znana, o tyle Bankowy Rejestr Związku Banków Polskich istnieje w cieniu tych bardziej znanych. A o swojej obecności daje znać wówczas, gdy najmniej się tego spodziewasz. Najczęściej. gdy konsultant w banku mówi, że masz jakieś wpisy w rejestrze dłużników, a Ty przecież sprawdzałeś BIK i BIG-i. Dlatego też, jeśli miałeś:
- duże opóźnienia w spłacie kredytów,
- nie zamykałeś kont bankowych i zapominałeś o nich oraz o opłatach za ich prowadzenie,
powinieneś koniecznie zainteresować się tą listą i pobrać raport z Bankowego Rejestru. Zwłaszcza, że jest on darmowy.
Jak zmieniło się pobieranie raportu z BR?
Po pierwsze, chociaż to rzecz drugorzędna, portal ZBP doczekał się odświeżenia i przynajmniej zbliżył się do standardów, jakie obowiązują dzisiaj w świecie serwisów internetowych. Do raportu wiedzie nas już nie jakiś karkołomny adres typu.
Dawniej: http://cpb.pl/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=4&Itemid=23
Dzisiaj: https://portalbok.cpb.pl/#/
Portal Biura Obsługi Klienta ZBP (BOK ZBP) umożliwia wypełnienie wniosku elektronicznie, a następnie:
- Pobranie PDF-a, wydrukowanie i wysłanie wniosku listem.
- Pobranie PDF-a, wydrukowanie i wycieczka do warszawskiego biura w celu osobistego złożenia,
- Wysłanie wniosku elektronicznie z użyciem Profilu Zaufanego
I na tym ostatnim rozwiązaniu się skupmy!
O ile dla większości cywilizowanego świata podstawowa, tradycyjna metoda załatwiania sprawy, zamyka się w słowach „przez Internet”, to w ZBP do niedawna nadal oznaczało to: „pocztą”. I nie mam na myśli poczty elektronicznej. Tak, ZBP chociaż ładniejsze, tkwi nadal w czasach, gdy synonimem słowa korespondencja była Poczta Polska. Na szczęście
Pobieramy raport z Bankowego Rejestru – metodą elektroniczną
Pomimo tego co już napisałem, to właśnie wbrew pozorom, w pobieraniu pocztą raportu z Bankowego Rejestru nastąpił największy, praktyczny przełom. Dzięki prostemu usprawnieniu, jakim jest generowanie z poziomu portalu gotowego wniosku o raport.
ZBP via poczta – krok po kroku
Po wpisaniu adresu e-mail ukaże Ci się oto taki komunikat:
W skrzynce pocztowej natomiast pojawi się wiadomość z linkiem do generowania wniosku. Od razu zatem uprzedzam, to nie jest jakiś pierwszy krok w procedurze zakładania konta w BOK ZBP jak np. w BIK. Taką procedurę musisz przechodzić w koło, jeśli za jakiś czas zapragniesz ponownie pobrać raport. Rodzi się pytanie: po co to wszystko? Całkiem dobre, ale odpowiedzi udzielić nie sposób.
W tym miejscu czeka na Ciebie pierwsza zagadka:
Zagadka jest prosta. To pole odwiedzisz dwukrotnie. Gdy będziesz mieć już podpisany wniosek zajrzysz tu po raz kolejny. Na razie musisz w ogóle wniosek wyprodukować. Klikasz więc w pole „Nie posiadam podpisanego elektronicznie wniosku”.
Przejdziesz dalej, a tam przywita Cię taki oto „zaawansowany” system wyboru:
Dzisiaj skupiamy się na raporcie, wybieramy zatem którąś z 3 pierwszych opcji. Jeśli jesteś osobą fizyczną, w następnym kroku musisz jeszcze zdecydować, czy należy Ci się darmowy raport z Bankowego Rejestru, czy już raczej nie.
Następnie pojawi Ci się typowy formularz z danymi do wprowadzenia. Ja na ten moment chciałbym z satysfakcją stwierdzić, że w ZBP zauważono inne dokumenty poza dowodem osobistym i zestaw ten jest dosyć imponujący.
Nie zapomniano również o osobach pobierających raport o zmarłych członkach rodziny.
Na tym etapie pozostaje już tylko potwierdzić, w jaki sposób złożyć wniosek. „Pobierz PDF” to dla tych, co są skazani na Pocztę lub wizytę w biurze ZBP.
My wybieramy opcję „Pobierz PDF i podpisz epuap” i naszym oczom ukazuje się formularz do podania podstawowych danych. Po ich podaniu oczom ukazuje siętaki oto, gotowy do wypełnienia i podpisania wniosek o raport z Bankowego Rejestru.
Wniosek zapisujesz sobie na dysku komputera lub w pamięci telefonu i udajesz się go podpisać elektronicznie.
Raport Bankowego Rejestru ZBP online krok po kroku [instrukcja]
Do niedawna podpisanie wniosku online dostępne było dla grupki posiadaczy podpisów kwalifikowanych. Dziś wniosek o raport z Bankowego Rejestru online zamówi każdy posiadacz ppdpisu elektronicznego.
Jak to zrobić? To proste.
Krok 1: Wchodzimy na stronę służącą podpisywaniu elektronicznie dokumentów. Czyli na https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany. A następnie klikamy w pole START:
Krok 2: Wybór celu. Musisz zaznaczyć, co chcesz zrobić. W przypadku naszym, gdy chodzi o podpisanie wniosku o raport z ZBP, klikamy środkowe pole wybory jak na obrazku i przechodzimy dalej:
Krok 3: Dochodzimy do momentu, w którym musimy wgrać na serwer wcześniej zapisany plik pobrany ze strony ZBP – czyli PDF z wnioskiem. Wgrywamy go klikając lub przenosząc w zaznaczone pole.
Krok 4: Pozostaje sfinalizować operację. Klikasz na ten przycisk
do strony Profilu Zaufanego
gdzie w zależności od preferencji podpiszesz wniosek o raport Bankowy Rejestr i jako podpisany zapiszesz ponownie w pamięci urządzenia, którego używasz.
Krok 5: Złożenie w ZBP podpisanego wniosku. Aby go złożyć, znów musisz wrócić do tego momentu, w którym dokonywałeś określenia się, jaki rodzaj wniosku posiadasz. Mowa dokładnie o tym fragmencie:
Tym razem jednak klikasz w pierwszy przycisk, gdyż posiadasz już podpisany elektronicznie wniosek. Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony tutaj:
Zaznaczasz pierwszą od góry pozycję, klikasz „Wyślij” i …to wszystko. Naprawdę. Za chwile mailem otrzymasz raport z Bankowego Rejestru.
Jak wygląda raport Bankowy Rejestr z ZBP?
Mogę pokazać tylko swój. Jest on skromny, ze względu na brak wpisów w bazach. Osoby, które są wpisane do Bankowego Rejestru przez banki, widzą po prostu informacje o zadłużeniach, które spowodowały taki, a nie inny ruch banków.
Mam negatywne wpisy w Bankowym Rejestrze. W jaki sposób mogę jej usunąć?
Baza Bankowy Rejestr nie podlega, jak BIK czy Biura Informacji Gospodarczych pod ustawy, które je regulują. Jest to, mówiąc najprościej, taka baza prywatna banków. I przez to jest traktowana uznaniowo. Ma to swoje dobre i złe strony.
Przykładowo: masz stary, źle spłacany dług. Którego bank nie chce usunąć pomimo zaklęć z BIK i Bankowego Rejestru. Jednakże przypadkiem okazuje się, że bank nie spełnił wymogów ustawy Prawo Bankowe i po nakazie od Prezesa UODO musiał usunąć Twój wpis z BIK. Ale z BR już nie usunie – nie ma bowiem przepisów, które mogłyby go do tego zmusić.
Jak zatem usunąć wpis z bazy Bankowy Rejestr? Jedynie prośbą lub…..sprytem. Spryt to doprowadzenie do sytuacji, w której staniesz się dla tegoż banku niezwykle cennym klientem. I gdy on już liczy przyszłe profity ze współpracy z Tobą, nagle zlecasz dyspozycję zamknięcia rachunku. Od razu uruchamiają się ludzi e z działu utrzymania klienta VIP. Przedstawiasz im wówczas propozycję nie do odrzucenia: „ja wycofam wniosek o zamknięcie, bank usunie wpis z Bankowego Rejestru”.
źr. zbp.pl
